oslagbarearn

Alla inlägg under september 2010

Av Emelie Hörman - 30 september 2010 22:13

Ja, jag kan meddela alla er som skrattat gått åt mitt velande i stegförflyttningarna att jag har INTE ändrat mig. Bara så ni vet........

Nu kör vi som det var tänkt från början!

I onsdags hade jag först vardagslydnadskurs på eftermiddagen och då stod det "prova på personspår" på schemat. Brukar vara ett uppskattat inslag i kursen så även för dessa deltagare. Arn fick agera visningshund och spårade som vanligt jätte bra. Efter kursen full fart mot Örebro där jag bestämt möte med några tävlingslydnadskursare för vidare transport mot Prickis och hennes öppenträning.

Mycket folk och hundar där så vi fick oss en rejäl dos störingsträning plus platsliggning och sittande i grupp med främmande hundar. Arn skött sig jätte bra!

Tränade stegförflyttningarn och sakta marsch. OJ, vilket bra sakta marsch vi fått till om jag får skryta lite. Han går nästan bättre sakta faktiskt! Vilket visar tydligt att han är inte hunden som man ska älga på med i fria följet.

Idag ingen träning bara härliga skogspromenader. Och ÄNTLIGEN har även jag lyckats hitta lite trattisar. Vi fortsätter jakten....


OCH SÅ LITE REKLAM:

Som ni kanske redan vet så har jag precis startat upp min firma,

EH:S Redovisning. Behöver DU eller någon du känner hjälp med bokföring, löner, skattedeklarationer mm så ta kontakt med mig.

Mycket bra pris!!

Av Emelie Hörman - 26 september 2010 21:36

Helgen har varit rolig och hektisk! Arn har haft sin syster Kronvallaren "Skatan" Ogazta på besök med tillhörande matte Ylwa.

Dom anlände i fredags kväll och åkte hem idag. Både lördag och söndag har ägnats åt lydnad plus ett micropass skydd. Ylwa vill så gärna se Arn in action så vi tog en snabbvisit hemma till Anna där resten av skyddsgänget var samlade. I skyddet visade Arn som vanligt att han är en riktig liten tuffing som banne mig inte släpper. Blir det sen liten belastning från Daniel oxå är allt helt perfekt enligt Arn.

På lördagen tränade vi stegförflyttningar, hopp apport, snabba lägganden och FF. Ylwa fick vara ögon på våra stegförflyttningar och hon talade om att det såg mycket bättre ut utan korsade ben. Hon tyckte också att Arn såg ut att "förstå" bättre utan korsade ben. Så nu har vi återgått till plan A!! Efter att ha fortsatt med våra vänstersteg även idag, så har vi kommit en stort steg framåt. KUL!

Idag har vi  bla. kört igenom ett helt program enl lydnadskl 3 i FF med Ylwa som domare o tävlingsledare. Vi fick betyg 7,5 så där finns en del detaljer kvar men nöjd med att han var så alert genom hela fria följet. Ett pass fick Ylwa gå nära oss och prata för att försöka störa ut oss men Arn struntade helt i henne. Bäste gutten!

Verkligen varit jätte bra att träna med en domare, alltid bra med såna ögon o öron!

Vid hopp apport är Arn lite osäker på återhoppet ännu, inte helt klar över att han ska göra det behöver fortfarande lite hjälp. Har även testat att baklängeskedja det och då funkar det klockrent så vi får jobba vidare med det.

Nu är vi rätt trött både Arn o jag så snart blir det kudden.


Av Emelie Hörman - 16 september 2010 21:30

Eftersom jag är genom förkyld och mår allmänt uselt börjar Arn få lite spunk på mej. Det händer inte just något och några längre prommisar blir det inte heller. Var bara tvungen att hitta på nån typ av hyfsat stillsam träning inomhus.....

Så jag beslöt mig för att återuppta lite shaping och då av ligg, bara för att se om det möjligtvis skulle göra nån liten skillnad i tempo. Bestämde mig för att steg 1 var att få till korrekta läggande. Arn vill ju ibland buga lite innan han lägger sig och det tar onödig tid. Det lyckades jag snabbt få bort genom att det inte kom nån korvbit när det blev fel. Ganska enkelt! Det som var lite märkligt och framför allt väldigt intressant var att han reagerade helt annorlunda mot vad han gjort tidigare när belöning uteblivit. Förut har han liksom mer eller mindre lagt ner träningen och blivit lite osäker idag taggade han igång istället och gjorde då ett mycket bättre utförande. Spännande hur det kan ändra sig! Samma sak hände när jag inte belönade för läggande som jag tyckte gick för sakta. Kommer att avvakta med inkallning med läggande ett tag till förmån för denna träning så får vi se vad det leder till.

På lördag är det meningen av vi ska åka till Vårgårda och träna skydd men som jag mår just nu tror jag inte vi kommer iväg. Har troligen bihålsinflammation så jag får nog uppsöka en läkare i morgon o få lite medicin. Hoppas, hoppas dock att ett under sker under natten och jag vaknar upp frisk i morgon bitti.

Av Emelie Hörman - 12 september 2010 22:11

Var visst en stund sedan jag skrev här sist men nu kommer i alla fall en uppdatering.

Har varit ganska mycket med utbyggnaden av sommarstugan den sista tiden så vi har inte kunnat träna lika intensivt som tidigare. Tror dock det har gjort Arn gott med lite semester!

Vi jobbar ju som nämts tidigare med lydnadsklass 3 momenten och här är en liten sammanställning av läget:

Sittande i grupp: Påbörjat. Lite svårt tycker Arn, rätt brukar ju vara att ligga ner.

Platsligging: Bara att öka på tiden ännu mer och träna vidare.

Fritt Följ: Jobba med alla delarna.

Sättande under gång: Nästan klart, dags att plocka bort hjälper snart.

Inkalln med ställande o läggande: Vi tränar just nu inkalln med ligg.

Rutan: Jobba vidare med längre avstånd. Läggande i rutan klart.

Apportering över hinder: Inte mycket kvar, lite finslipning.

Metallen: Lite, lite obehaglig tycker Arn. Vi leker in delar av momentet och jobbar med snabbt gripande. Målet är att han kan hålla kvar medans jag snurrar honom ett varv i luften.

Vittringsprov: Små detaljer kvar.Få upp farten i momentet.

Fjärren: Ligg/stå funkar på nära håll. Dags att börja jobba med avståndet. En del kvar innan det är helt klart.

Finns lite att pyssla med!


Tränar skydd gör vi också med jämna mellanrum och det är verkligen något Arn gillar. Han är heltänd och det är så roligt att se hans entusiasm!Vi har bestämt oss för att köra IPO varianten och vem vet kanske ger vi oss ut och tävlar i Norge eller Danmark. Vi får se!


Ett smakprov från lördagens träning:


YES!    JAG SLÄPPER ALDRIG!   MATTE HAR FULLT GÖRA ATT HÅLLA I MIG!


Maarit och jag har dargit igång en tävlingslydnadskurs på klubben. Jätte kul gäng som är ambitiösa och tränar mycket. Så kul att hålla kurs då!

Firma har jag ju hunnit starta också sen jag skrev sist. Har återupptagit det jag tidigare jobbade med redovisning. Så nu finns EH:s Redovisning!


Presentation


Hundträningsgalen tjej.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Hur många timmar i veckan tränar du hund? ( i genomsnitt)
 14 timmar eller mer
 10 -14 timmar
 7 - 10 timmar
 3 -7 timmar
 1-2 timmar

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards