oslagbarearn

Alla inlägg under december 2009

Av Emelie Hörman - 30 december 2009 14:04

Igår for jag en snabb sväng till Marieberg för att införskaffa en gymboll till Arn. Tänker att det blir en bra sysselsättning nu när vi itne kan träna så mycket utomhus. Hmmmm, bollen var ytterst märklig hälsar Arn! Men ganska snart var han upp och balanserade på toppen med lite hjälp från mig. Tanken är att bollen ska hjälpa till att bygga muskler samt ge bättre balans och kroppskontroll.

Ska se om jag kan få till nån liten film att visa hur träningen går till.

Nu ska vi ta oss en kort prommis i kylan.


ÖNSKAR ER ALLA ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR!


Av Emelie Hörman - 27 december 2009 20:58

Ja, julhelgen har förflutit lugnt och skönt! Ingen direkt träning dom senaste dagarna pga av alla snö. Har endast blivit lite cirkuskonster inomhus. Arn verkar inte särskilt bekymrad över att det bara blivit lite träning, men så fort jag visar att vi ska göra nåt är han naturligtvis med på noterna. Kanske har han behövt landa lite efter kastrationen?! Ja nu när vi fått så mycket snö önskar jag att det fanns en träningshall att tillgå på nära håll och gärna billig oxå. Ska försöka luska lite om det kanske kan gå att få fatt i nåt ridhus att vara i. Är det nån som känner till något som är ledigt en vardag dagtid, tala gärna om det.

Har börjat planera lite inför valpkursen som jag startar i början av januari på klubben. Eftersom vi troligen kommer att få hålla till ganska mycket inomhus (med tanke på vädret) gäller det att planera övningarna utifrån det.

Sen börjar det väl bli dags att planera lite inför 2010, vilken målsättning vi ska. Ska sätta upp både kort och långsiktiga mål med vår träning!

Idag har vi haft besök av Lena och Hille. Först gick vi en prommis och sen blev det förståss en fika för oss tvåbenta. Arn och Hille busade lite, men Hille var mest intresserad av att sova till Arns stora förtret.

En del verkar inte förstått att nyårsaftonen alltid infaller den 31 dec, eftersom det redan börjat skjutas av smällare och raketer. Turligt nog bryr sig inte Arn men tänk alla stackars hundar som ska gå och vara rädda i flera dagar. Jag förstår att det är svårt att förbjuda smällare och raketer men kan man inte hålla sig till den dagen dom är avsedda för??!



Av Emelie Hörman - 23 december 2009 19:28


En önskan om att ni alla får en fridfull jul och ett fantastiskt 2010!



GOD JUL & GOTT NYTT ÅR


ÖNSKAR


EMELIE & ARN


 

Av Emelie Hörman - 21 december 2009 23:06

Just nu är det lite lugnt på hundträningsfronten, dels står julen för dörren med alla förberedelser som det innebär, dels är det snö och kallt ute.Den lilla träning som blir sker antingen på våra prommisar eller inomhus i köket. Ute tränas det FF och att komma in i fotposition, inomhus tränar vi skall, kryp och diverse andra cirkuskonster. Har precis börjat med skall och ja, det blir nog bra när det är klart. Arn har inte skallet "så långt inne" så det går ganska lätt att få till. Krypet jobbar vi vidare med, jag står på knä vid sidan och vi backar både bakåt och framåt.

Idag har vi varit uppe vid stugan. Först en lång skogspromenad och sen fika. Hade tänt upp i spisen innan vi gick så det var i alla fall lite varmt i stugan. Fikat bestod av varm choklad och julskinksmacka. MUMS! Julskinkan tillhör min absoluta favorit på julbordet och det finns en till som nästan kan dö för en bit skinka. Ni kan ju gissa vem? Annars slinker det mesta ner numera (på Arn alltså). Går alldeles utmärkt att belöna med Frolic, vilket var helt otänktbart förut. Arn nya intresse är mat!

Ha det gott allesammans i julstöket och stressa inte ihjäl er!

Av Emelie Hörman - 19 december 2009 11:41

Nu ligger Arns röntgen resultat ute på hunddata. HD grad B och armbågar UA. Härligt!


 

Av Emelie Hörman - 18 december 2009 21:05

Idag har det blivit inomhusträning vilket betyder bland annat kryp. Arn jobbar bra med fin teknik både bakåt och framåt. Än så länge är vi ju bara på ett steg framåt men det bådar gott för framtiden tror jag.

Idag skulle jag testa att ställa mig upp och få honom att börja krypa på mina benrörelser. Jag har tidigare stått på knä med gotta i handen. Att krypa bakåt med mig ståendes gick bra eftersom jag kunde "påverka" honom bakåt men se framåt givk inte alls. Arn bara reste sig och ville hoppa in i fotposition. Till slut tänkte jag att vi provar väl då från sidan och ser om det går bättre. Jag ställde mig på knä bad Arn om fotposition, sa ligg och började röra mig väldigt försiktigt framåt och se då kröp han framåt hur bra som helst.

Duktiga Arn som visade matte hur vi skulle göra för att han skulle förstå! Eller hur man nu vill tolka det.......


HA EN BRA HELG ALLESAMMANS!

Av Emelie Hörman - 17 december 2009 13:29

Ja, älskar snö gör både Arn och Folke. Idag tog vi en sväng upp till stugan på förmiddagen. Massa bus blev det som vanligt! När dom busat av sig det värsta gick vi en prommis i skogen. Skönt att komma i lite lä från blåsten.


Busbilder:

 

 

 


Rimfrost:


 

Av Emelie Hörman - 14 december 2009 14:12

Förmiddagen har tillbringats på klubben och lydnadsträning med vår lilla träningsgrupp. Fick tips av Mona att använda bilmatta istället för musmatta och att lära Arn tasstageten ordentligt innan vi blandar in den i rutan och i framförgåendet. Arn förstod galoppen ganska snart och nu är det bara att jobba vidare på längre och längre avstånd, sen ställa dit två koner vid mattan och slutligen fyra. När det gäller framförgåendet blir det ju sen att Arn får lära sig att gå lungt i kopplets längd ut till mattan. Anledningen till bilmattan är enligt Mona att hunden inte ska behöva leta efter sin target och sen så är ju inte en bilmatta lika apporteringvänlig som en liten musmatta. Vi har ju kört lite tasstaget träning tidigare fast då med musmatta så detta är ju inte helt främmande för Arn. Nu lägger vi rutan och framförgåendet på hyllan en tid och koncentrerar oss på att få till vår tasstaget ordentligt.

Jobbade också vidare med jag i "militärställning"=Arn ska komma in i fotposition utan kommado. Första gången idag vi körde det på klubben och det gick ritikgt bra tycker jag. Arn blir allt duktigare på att så fort han kommit in i position titta på mig.

Nu ska jag ta mig an disken och sen blir det julkortsskrivande en stund.

Presentation


Hundträningsgalen tjej.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Hur många timmar i veckan tränar du hund? ( i genomsnitt)
 14 timmar eller mer
 10 -14 timmar
 7 - 10 timmar
 3 -7 timmar
 1-2 timmar

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards