oslagbarearn

Direktlänk till inlägg 8 mars 2010

ÄR HUNDEN MEDVETEN OM VAD DEN GÖR?

Av Emelie Hörman - 8 mars 2010 23:12

Ja, det kan man ju fråga sig om den är alla gånger! När man använder olika hjälper och visar hunden vad vi vill att den ska göra är det kanske lätt hänt att hunden fokuserar för mycket på belöningen istället för på vad den gör. Jag tror nog både och! En hund som inte lärt sig att hantera sina belöningar kan nog lätt fastna på förarens händer osv, men en hund som vet att först gör man sen får man är förhoppningsvis lite mer med i övningen. Vad är då bäst?? Att hjälpa hunden så det blir rätt från start alt. att det blir ett antal fel innan hunden "hittar" rätt?

För mig blir det dock allt tydligare att Arn är den typen av hund som vill ha vägledning i vad han ska göra. Det får inte bli för många fel, då blir både han och jag osäkra.

Gjorde en liten test på Arn idag när vi tränade fritt följ för att se hur mycket han ev. låser sig på en belöning. Lät superbästa bollen hänga ner brevid honom medans vi gick några steg. En kort blick på bollen, sen tittade han på mig hela tiden. Då kan man väl tänka sig att han inte låser sig särskilt mycket?

Många frågetecken i dagens blogg. Kommentera gärna!

 

Nu väntar sängen, klockan alldeles för mycket i vanlig ordning.

 
 
Bengt

Bengt

9 mars 2010 09:19

Tror att man kan välja vilket som och få bra resultat - även om jag personligen försöker använda så lite hjälp som möjligt. Blir hunden osäker och misslyckas har man troligen haft för höga kriterier/krav och får försöka sänka dessa till en nivå där man lyckas de flesta gångerna.

En hund som får hjälp varje gång börjar naturligtvis förvänta sig detta och blir mer frustrerad när hjälpen inte dyker upp än en hund som är van att själv lyckas. Du får samma "bekymmer" som när man börjar träna en gammal hund eller cross-over hund.

Du ska natruligtvis göra det som känns bäst för dig - resultaten kommer nog oavsett hur man tränar. Det var bara några synpunkter från mig.

http://www.soltorp.com

 
Rebecca

Rebecca

9 mars 2010 20:13

Tror att det beror mer på föraren än hunden när man väljer olika träningstekniker. Det viktigaste är att man hittar en teknik som passar en själv och en metod som man trivs med =)

Personligen tycker jag att det är enklare och roligare att frishejpa än att använda hjälper - dessutom är det en bra utmaning för Timmy; att just få träna på att behärska sig (kan tillägga att Timmy är en cross-over hund).

Man ska följa magkänslan och göra det som känns bäst för sig själv och hunden =)

http://beccashundliv.webs.com

 
Ingen bild

Pernilla o gänget

9 mars 2010 20:35

Själv använder mig av alla hjälpmedel som behövs för att hunden ska lyckas vid inlärning o öser beröm o belöning. Sedan bantar jag bort alla hjälper efterhand. Tycker det är viktigt att hunden lyckas direkt o att träningen ska vara det roligaste som finns. Hunden ska bara vilja ha mer o mer, då vet man att träningen fungerar. Sen när man kommer till tävlingsbanan så kan jag bara titta på mina egna, meriteringshundar o kursdeltagares framgångar o hundarna tycker det är otroligt roligt o bryr sig inte om störning. Däremot använder jag shaping i vissa moment med stor framgång så med andra ord så ska man träna på det sätt man själv tror på o är bekväm med så kommer framgångarna.

 
Ingen bild

Emelie svarar:

9 mars 2010 21:28

Tack för era kommentarer! Naturligtvis ska man välja det som känns bäst för en själv o hunden! Jag tror mig nog veta hur vi ska gå vidare framöver för att ha roligt tillsammans jag och Arn. För roligt ska det var oavsett hur man tränar, eller hur?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie Hörman - 21 januari 2011 09:11

Vi har flyttat! Klicka på länken för att komma till vår nya sida.   FRITT FÖLJ ...

Av Emelie Hörman - 19 januari 2011 09:27

Igår kväll hade vi föreläsning med Maria Brandel (fd Hagstörm) på klubben. Temat var från Valp till stjärna som också hennes senaste bok heter. En otroligt intressant och framför allt inspirerande föreläsning! Vi fick bla tips på att lära våra hund...

Av Emelie Hörman - 16 januari 2011 12:46

Några bilder från gårdagens skyddsträning:             ...

Av Emelie Hörman - 15 januari 2011 10:10

Igår kom äntligen sparken hem som jag beställt! Efter att ha hämtat den stack vi direkt upp till stugan för en provtur. Jisses va det gick! Arn tyckte det var superkul! Jag har köpt en "Ljusdalsspark" som har den fördelen att den är ihopfällbar vil...

Av Emelie Hörman - 4 januari 2011 11:39

Efter dagens träningspass har jag bestämt att vi ska börja om med rutan. Arn är inte alls säker på den och då känns det helt fel att jobba vidare. Det blir helt enkelt fel lite för många gånger! Alt. dåligt tempo ut vilket är en tydligt tecken på att...

Presentation


Hundträningsgalen tjej.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Hur många timmar i veckan tränar du hund? ( i genomsnitt)
 14 timmar eller mer
 10 -14 timmar
 7 - 10 timmar
 3 -7 timmar
 1-2 timmar

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards