oslagbarearn

Alla inlägg den 23 april 2010

Av Emelie Hörman - 23 april 2010 09:16

Ja vad är träning egentligen? Och vad är bra träning? Är nog en definitions fråga och svaret varierar säkert beroende av vem du frågar skulle jag tro.

En sak som i alla fall jag försöker tänka på är att bra träning behöver inte alltid innebär att man lyckas. Bra träning kan vara att hunden verkligen får tänka till och anstränga sig för att göra rätt. Detta gäller förståss moment som hunden redan kan. Vid ny inlärning är det säkert att föredra att hunden lyckas mest hela tiden. Igår hade vi ett sånt träningstillfälle när det blev en del fel men Arn verkligen fick tänka till och skärpa sig lite. En hel del folk på klubben så det fanns en del störning på plan vilket gjorde att fokus inte hela tiden låg på mig. Vi fick göra om några gånger för att lyckas. Det är tror jag lätt att köra på med moment som hunden är duktig på och tro att man tränar. Men är det verkligen träning när man kör moment som hunden kan på sina fem fingrar? Sen menar jag förståss inte att ett helt pass ska bestå av massa en massa fel, en balans är väl att föredra. Platsliggning blev det också brevid en för Arn okänd hund. Han ligger bättre och bättre! Visst kan huvudet snurra lite fortfarande och en och annan nosning i gräset men det känns att han är mycket säkrare och han spanar inte på hundarna bredvid sig. Här kan man verkligen se att mängd träningen nu ger resultat! Väldigt nöjd med inkallningarna också där ingångarna börjar bli bättre och bättre. Han kan fortfarande skutta in så han slår till mig men det sker mer och mer sällan. Skönt då kanske mina knän överlever den här säsongen oxå!

Även i eftermiddag blir det en sväng till klubben för ännu mer lydnadsträning. SÅ KUL! Och ja det är väl det allra viktigaste när vi tränar hund att vi och hunden har kul, eller hur?

Vid närmare eftertanke så har vi varit på klubben alla kvällar utom tisdag dena här veckan. Mitt andra hem!

Presentation


Hundträningsgalen tjej.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Hur många timmar i veckan tränar du hund? ( i genomsnitt)
 14 timmar eller mer
 10 -14 timmar
 7 - 10 timmar
 3 -7 timmar
 1-2 timmar

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards