oslagbarearn

Direktlänk till inlägg 12 februari 2010

STILLA!

Av Emelie Hörman - 12 februari 2010 22:14

Vi håller på o jobbar med fjärren och då delen ligg stå. Arn gör en pytte förflyttning med bakbena kanske 5 cm bakåt när han ska ställa sig från läggande. Vill ju ha helt låsta bakben! Nu har vi alla fall kommit så långt att ibland blir det rätt! Bra va? De flesta hundar brukar ju vilja ta sig framåt... Arn har i alla fall ett jätte tålamod med övningen men ibland blir han lite less och då får jag bara klappa om honom en stund och sen kan vi fortsätta. Han tycker nog själv att han gör rätt! Svåra med detta är också att jag tror inte han är medveten om denna lilla förflyttning! Annars har vi jobbat lite med framförgåendet som börjar arta sig. Annars har det varit en ganska lugn vecka när det gäller hundträning för jag håller ju på och renoverar ett rum på övervåningen.

Idag har jag varit en sväng till Lena som behövde lite data och kamera hjälp. Fika blev det och förståss en massa hundsnack!

Mina valpkursare hade önskemål om att få lära sig mer om hundens signaler och jag har letat runt efter nåt lämpligt material att använda sig av. Hittade till slut en avhandling på nätet som verkar jätte bra. Har inte hunnit läsa igenom den ordentligt men ska göra det i helgen men det lilla jag läst verkar bra och lättfattligt. Annars kan ju såna där avhandlingar vara rätt tunglästa!

Ett annat ämne som ofta kommer upp på kurser är vad är ledarskap? Och det är ju ingen lätt fråga precis, kan betyda så många olika saker för olika människor. För min del handlar det om att jag kan hantera min hund och bestämma över den när så behövs. Men för att få ett bra ledarskap/relation så måste jag också erbjuda min hund ett för hunden bra liv. Om hunden ser mig mig som en resurs kommer mycket av ledarskapet automatiskt tror jag. Det är i alla fall vad jag tror! Andra får tro det dom vill.... för nu har jag kommit in på ett ämne som man kan skriva länge o mycket om.

Nu ska jag istället ägna en liten stund åt nya hemsida.

 

HA EN BRA HELG ALLESAMMANS!

 
 
Anna o Nico!

Anna o Nico!

12 februari 2010 23:19

Fjärren kommer ni att få till!
Trevlig helg!
Kram från oss

http://www.annawistrom.se

 
Hege

Hege

12 februari 2010 23:39

Fjerren er den øvelse som jeg føler tar lengt tid og lære de. Et lite tips. Gjør bevegelsen så sakte og lugn dere kan. Farten tar man når de virkelig har lært momentene. Jeg brukte mye tid på Gustavsen på akkurat den øvelsen. Han har nå heeeelt låste bakben. Det krever bare litt tålmodighet ;-))

http://home.online.no/~hejo4

 
Jill

Jill

13 februari 2010 07:24

Ja fjärren är kapitel för sig..... Men klart ni klarar det!!

Ledarskap för mig är hunden ska alltid lita på mig.... Så att den inte behöver ta ansvar för saker och ting... Som tex om en hund kommer rusande så ska min hund känna att det är lugnt "morsan" tar det.....

http://hundarnaojill.wordpress.com

 
Ingen bild

Emelie svarar:

13 februari 2010 09:02

HEGE: Tack för tipset! Är helt enig med dig att först jobbar man sakta, tempot får komma senare.
JILL: Har hört ryktas att du har en helt otrolig fjärr! Hur har ni jobbat? Självklart ska hunden kunna lita på mig i alla lägen, precis som jag skrev så är det ett stort ämne som man kan skriva hur mycket som helst om.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie Hörman - 21 januari 2011 09:11

Vi har flyttat! Klicka på länken för att komma till vår nya sida.   FRITT FÖLJ ...

Av Emelie Hörman - 19 januari 2011 09:27

Igår kväll hade vi föreläsning med Maria Brandel (fd Hagstörm) på klubben. Temat var från Valp till stjärna som också hennes senaste bok heter. En otroligt intressant och framför allt inspirerande föreläsning! Vi fick bla tips på att lära våra hund...

Av Emelie Hörman - 16 januari 2011 12:46

Några bilder från gårdagens skyddsträning:             ...

Av Emelie Hörman - 15 januari 2011 10:10

Igår kom äntligen sparken hem som jag beställt! Efter att ha hämtat den stack vi direkt upp till stugan för en provtur. Jisses va det gick! Arn tyckte det var superkul! Jag har köpt en "Ljusdalsspark" som har den fördelen att den är ihopfällbar vil...

Av Emelie Hörman - 4 januari 2011 11:39

Efter dagens träningspass har jag bestämt att vi ska börja om med rutan. Arn är inte alls säker på den och då känns det helt fel att jobba vidare. Det blir helt enkelt fel lite för många gånger! Alt. dåligt tempo ut vilket är en tydligt tecken på att...

Presentation


Hundträningsgalen tjej.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Hur många timmar i veckan tränar du hund? ( i genomsnitt)
 14 timmar eller mer
 10 -14 timmar
 7 - 10 timmar
 3 -7 timmar
 1-2 timmar

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards